Ansökan om tillstånd till godkänd exportör ursprung (TVFPU)

Förberedelser för att skicka in ansökan
Läs noga och följ stegen i ordning!
Observera!
För att kunna skicka in din ansökan måste alla obligatoriska uppgifter fyllas i och begärda handlingar bifogas digitalt.
  • Information om tillståndet hittar ni här open_in_new.
  • Observera att landet eller länderna måste ha ett handelsavtal med EU.

    Information om frihandelsavtal och bestämmelser för olika länder och områden finns här open_in_new.
Följande uppgifter är obligatoriska att uppge i ansökan:
  • Kontaktuppgifter.
  • Eori-nummer.
  • I vilka länder inom EU tillverkningen sker.
  • De länder varor exporteras till för vilka deklarationer om ursprung kan upprättas.
  • Om och hur kunder förses med ursprungsintyg.
  • Hur ofta ni exporterar varor för vilka deklarationer om ursprung kan upprättas.
  • Aktuella avsändningsorter i Sverige för exportvarorna.
  • Vem eller vilka personer inom företaget som ansvarar för upprättandet av deklarationer om ursprung.
  • På vilket sätt de ansvariga personerna följer förändringar på frihandelsområdet.
  • På vilket sätt de ansvariga personerna kan kontrollera att deklarationer om ursprung endast upprättas för varor som uppfyller ursprungsreglerna.
  • Var och på vilket sätt styrkande handlingar förvaras. Ange även namn på system i förekommande fall.
  • Var och på vilket sätt lagerredovisningen förvaras. Ange även namn på system i förekommande fall.
  • Exempel på varuslag (varubeskrivning och HS-nummer) för vilka deklarationer om ursprung kan komma att upprättas.
3. Välj i vilken roll ni vill ansöka
Välj nedan i vilken roll ni ansöker för att kunna ladda ner en anpassad checklista att använda i era förberedelser.
De handlingar som krävs är direkt kopplade till den roll ni valt att ansöka i.
När ni valt rätt roll under punkt tre så kommer de handlingar som är relevanta för er att visas här nedanför.
Om ni missat att välja en roll så är det bara att gå till punkt tre, välja rätt roll och sen gå hit till punkt fyra igen för att se vilka handlingar som kan bli relevanta för er att bifoga i ansökan.
  • Checklistan innehåller alla uppgifter ni ska lämna i ansökan och de handlingar som ska bifogas, beroende på vilken roll ni valt under punkt 3.
  • Checklistan är i PDF format och kan laddas ner på en digital enhet så att ni kan skriva ut den.
När ni har alla uppgifter och handlingar tillgängliga digitalt så ska ni fylla i ansökan och bifoga relevanta dokument.
Ansökan når ni genom att klicka på knappen ”Till ansökan”.